سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیشتر شما با شنیدن عنوان "دختر شایسته" به یاد مسابقه بین المللی زیبایی به نام "دوشیزه دنیا یا Miss World"خواهید افتاد که هر ساله با شعار "زیبایی هدفمند" برگزار می‌شود. مسابقه‌ای که به ادعای برگزار کنندگانشعلاوه بر زیبایی ظاهری، معیارهایی مانند شخصیت، هوش، روابط اجتماعی، حضور ذهن و حاضر جوابی، توانایی‌های ورزشی، معلومات عمومی و همچنین مهارت‌ها و استعدادهای ویژه هر یک از شرکت‌کنندگان مورد توجه قرار می‌گیرد، سپس یک نفر به عنوان دختر شایسته آن سال معرفی می‌شود. این عنوان علاوه بر جوایز نقدی، شهرت و محبوبیت(!) جهانی برای وی به ارمغان خواهد آورد.

شاید شما هم بارها با اشتیاق این مسابقات را از طریق تلویزیون یا سایر رسانه‌ها دنبال کرده و علاقمند به دیدن این اسطوره‌های زیبایی باشید و شاید بارها با دیدن این مسابقات با خود فکر کرده‌اید که آیا این انتخاب به واقع شایسته چنین فردی بوده است!؟

این مسابقات اگر چه در سراسر دنیا دارای طرفداران زیادی است، منتقدان و معترضان بسیاری هم دارد. حتی برگزاری مسابقه‌ای با عنوان بانوی شایسته جهان اسلام و با ملاک اصلی پایبندی به آموزه‌های اسلامی نیز نتوانسته منتقدان این‌گونه رقابتها را قانع کند. چرا که آنها معتقدند؛ این رقابتها نگاهی ابزاری به زن داشته و جایگاه او را تا حد یک شیء زیبا پایین می‌آورد و اگر چنین نیست و دست‌اندرکاران انگیزه‌های به حق و راستینی دارند، چرا هیچ گاه پسرها را وارد این‌چنین عرصه‌های رقابتی نمی‌کنند!؟

اما به راستی ملاک و معیار برتری‌ چیست!؟ چشم و ابروی دلربا، اندام زیبا، تحصیلات بالای دانشگاهی، جایگاه شغلی مناسب، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا ورزشی و...!؟

شاید هر کدام از اینها ملاک‌هایی باشند که در یک مقطع زمانی باعث برتری فردی بر فرد دیگر؛ چه دختر و چه پسر شود اما ملاک‌های اصلی و پایدار نیستند و با گذر زمان، ارزش و اهمیت آنها از بین رفته یا در سراشیبی نزول قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال زیبایی‌های ظاهری حتی به کمک تکنولوژی روز دنیا هم چند صباحی بیشتر دوام نخواهد داشت.

به طور یقین ملاک‌های برتری را کسی بهتر می‌داند که از نگاهی فراتر به انسان، ابعاد وجودی‌ و استعدادهایش می‌نگرد و در این زمینه تفاوتی بین زن و مرد قائل نمی‌شود. خداوند علاوه بر ملاک اصلی تقوا، ملاک‌های دیگری را نیز از جمله؛ اسلام، ایمان، اطاعت فرمان او، صداقت، صبر، خشوع، انفاق، روزه‌داری، پاکدامنی و زیاد یاد کردن وی برشمرده.*

با آراسته شدن به این معیار‌های راستین به عنوان انسانی شایسته و محبوب شناخته خواهیم شد؛ برای همیشه نه برای یک سال یا مقطع زمانی مشخص...

* احزاب/35

 

منتشر شده در ماهنامه الکترونیکی بانوی برتر


نوشته شده در پنج شنبه 93/6/6ساعت 8:17 عصر توسط ریحانه همدانی(رها) نظرات ( ) |


Design By : Pichak