سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گاهِ رهایی

تمایل به زیبایی و زیباتر شدن در هر فردی به خصوص در خانم‌ها یک میل طبیعی و غیرقابل انکار و البته عقلانی است، به شرط آنکه فرد دچار افراط نشود، نه از نظر عقلی، نه عرفی و نه شرعی اما متاسفانه برخی چنان در این وادی غرق شده‌اند که نه تنها بیرون آمدن خود را غیرممکن ساخته‌اند بلکه روز به روز برای زیباتر شدن خود یا به عبارت بهتر، زیباتر نمایاندن خود و صد البته عقب نماندن از رقیبان، حاضرند دست به هر کاری بزنند و هر خطری را بپذیرند.

این روزها در اغلب آرایشگاه‌ها با وجود عدم تخصص‌های لازم، کارهایی انجام می‌شود که به هیچ وجه با اصول بهداشتی و حتی شرعی مطابق نیست. جالب اینجاست که نه تنها خود اشخاص از کنار این مسائل بی‌تفاوت گذشته و به راحتی زیر دست این استادکارنماها می‌نشینند بلکه مسئولین هم به این گونه اماکن و اقداماتی که انجام می‌دهند، نظارت چندانی ندارند. چند مورد را که علاوه بر مشکلات و خطرات بهداشتی از نظر شرعی هم دارای اشکالاتی است، با هم مرور می‌کنیم؛

تاتو

تاتو یا همان خالکوبی بر روی اجزاء صورت (ابرو، خط چشم، خط لب) و بدن هر چند از نظر شرعی حرام نیست و برای وضو و غسل هم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما از مجموع نظر مراجع عظام تقلید، چنین بدست می‌آید که در صورتی که برای بدن ضرر داشته باشد و عکسهای موجب فساد اخلاق یا اسامی مقدس در آن باشد، جایز نیست. بدیهی است این ضرر شامل انجام دادن آن در مکانهای غیر بهداشتی و توسط افراد غیرمتخصص خواهد شد.

کاشت ناخن و مژه

کاشت ناخن و مژه مصنوعی یکی دیگر از کارهای رایج در آرایشگاه‌هاست که برخی بدون آگاهی از حکم شرعی، مبادرت به انجام آن می‌کنند. طبق نظر مراجع این عمل هر چند ممکن است فی‌النفسه اشکال نداشته باشد ولی از آنجا که مانعی برای وضو و غسل محسوب می‌شود، جایز نیست.

اپیلاسیون       

این روزها از سوی آرایشگاه‌های مختلف برای اپیلاسیون تمام بدن با قیمت‌های ارزان تبلیغات فراوانی می‌شود اما نکته‌ای که ممکن است افراد به آن بی‌توجه باشند، حکم شرعی انجام این عمل است. اپیلاسیون تمام بدن، شامل موزدایی از عورتین هم خواهد شد که به نظر تمامی مراجع تقلید لمس و نگاه کردن عورت دیگری (هر چند هم‌جنس باشد) حرام است.

همچنین در فقه و شرع بیان شده، هر عملی که ضرر قابل توجهی برای بدن داشته باشد، انجام آن جایز نیست، لذا در مراجعه به آرایشگاه‌ها برای زیباتر شدن، حتما به این مساله توجه داشته و خواستار زیبایی به هر قیمتی نباشیم.

* با بررسی استفتائات مراجع عظام تقلید؛ آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله نوری همدانی و...

منتشر شده در ماهنامه بانوی برتر


نوشته شده در دوشنبه 92/10/9ساعت 5:2 عصر توسط ریحانه همدانی(رها) نظرات ( ) |


Design By : Pichak