سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گاهِ رهایی

در کشورهای غربی وقتی یک دختر و پسر به هم علاقمند شده و تصمیم به ازدواج می‌گیرند، در صورت رابطه‌ داشتن با پدر و مادر، ابتدا طرف مقابل را به خانواده معرفی کرده و در غیر این صورت بدون اطلاع خانواده‌ها مبادرت به ازدواج می‌کنند.

اما اینجا ایران است با خانواده‌هایی سنتی و مقید به رسومی خاص، جایی که یک پسر و دختر به ندرت می‌توانند بدون کسب رضایت پدر و مادرشان ازدواج کرده و طعم واقعی خوشبختی را بچشند. به عبارتی می‌توان گفت بر خلاف کشورهای غربی ازدواج در کشور ما پیوند دو نفر، یعنی فقط دختر و پسر نیست بلکه پیوند دو خانواده است با مزیت‌ها و مشکلات خاص خودش.

در گذشته مشکلات چندانی در راستای مخالفت خانواده‌ها وجود نداشت، چرا که انتخاب اولیه توسط خانواده پسر انجام گرفته  و پسر در مرحله بعدی به این ازدواج رضایت می‌داد اما در زمان کنونی که انتخاب اولیه پسر و دختر رواج بیشتری یافته، این مساله به یکی از معضلات جدی برخی از خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است.

وقتی پسر و دختر یکدیگر را انتخاب می‌کنند و با اشتیاق فراوان با خانواده‌ها در میان می‌گذارند، با مخالفت شدید و گاهی بی‌دلیل آنها روبرو می‌شوند. برخی از آنها اگر انتخابشان عقلانی و منطقی باشد نه فقط از روی احساسات زودگذر، بارها و بارها و حتی سال‌ها تلاش می‌کنند تا بالاخره رضایت آنها را بدست آورند و برخی علیرغم مخالفت والدین اقدام به ازدواج می‌کنند.

طبق آموزه‌های اسلام رضایت والدین پسر شرط صحت ازدواج نیست و برای دختر نیز تنها اذن پدر یا جد پدری- تا زمانی که مخالفت بدون دلیل شرعی و عقلی نباشد- لازم است اما در نظر گرفتن حرمت والدین به لحاظ شرعی و عرفی، همچنین وابستگی‌های عاطفی و گاهی مالی باعث می‌شود آنها برای کسب رضایت والدین هر دو طرف، تا آنجایی که می‌توانند تلاش کنند.

مخالفت والدین در برخی موارد منطقی است؛ در مواردی که پسر و دختر چشمشان را به روی همه ملاک‌های شرعی، عقلی، عرفی و... بسته‌ و تنها از روی عشق و احساس تصمیم گرفته‌اند. البته در برخی موارد نیز والدین به خاطر تعصبات بی‌مورد، خودخواهی و آرزوهای ‌بی‌جا و افراط در احساس مسئولیت نسبت به فرزندشان با انتخاب مناسب و شایسته او مخالفت می‌کنند.

برای حل این مشکل لازم است هر دو طرف در محیطی صمیمی و منطقی با هم به گفتگو پرداخته و دلایل یکدیگر را بشنوند، آنگاه به دور از هر گونه تعصب و احساس تصمیم گرفته و سعی کنند این تصمیم‌گیری کمترین تنش را بین طرفین داشته باشد تا بتوانند خوشبختی واقعی را احساس کنند. 

 

منتشر شده در ماهنامه الکترونیکی بانوی برتر


نوشته شده در شنبه 93/7/5ساعت 8:51 عصر توسط ریحانه همدانی(رها) نظرات ( ) |


Design By : Pichak