سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گاهِ رهایی

این روزها بعضی از آدم‌ها لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و سفره‌های رنگارنگ پهن می‌کنند. دور سفره‌هایشان هم فقط چند تایی از آدم‌های رنگی نشسته‌اند.

این روزها بعضی از آدم‌ها یک دست لباس خاکی بیشتر ندارند و برای پهن کردن سفره‌ای با یک لقمه نان حلال از صبح تا شب و گاهی از شب تا صبح کار می‌کنند. با این حال دور سفره‌هایشان همیشه شلوغ است و پربرکت.

این روزها اگر جمعی با لباس خاکی و روی زمین خاکی، دور سفره‌ای با نان خالی نشسته باشند و شما را دعوت کنند تا با آن‌ها هم‌سفره شوید، چه می‌کنید!؟

امام حسن (علیه‌السلام) آن روز دعوتشان را قبول کرد، با تمام تواضع کنارشان نشست و با آن‌ها هم‌سفره شد، چون می‌دانست خداوند مستکبرین را دوست ندارد (ان الله لا یحب المستکبرین) *  
بعد امام آن‌ها را به میهمانی خود دعوت کرده، از آن‌ها به بهترین نحو پذیرایی نمود و حتی لباس نیز به آن‌ها اهدا کرد. در پایان نیز آن‌ها را از خود برتر دانست و فرمود: «با همه این‌ها فضیلت و برتری از آن‌هاست، زیرا آن‌ها به غیر از آنچه ما را بدان پذیرایی و اطعام کردند چیز دیگری نداشتند، ولی ما بیش از آنچه دادیم باز هم داریم.»**

این روزها بعضی از آدم‌ها جلوی خشمشان را نمی‌توانند بگیرند. وقتی عصبانی می‌شوند، هر چه از دهنشان در می‌آید نثار طرف مقابل می‌کنند.

این روزها بعضی از آدم‌ها در مقابل عصبانیت دیگران یا مثل خود آن‌ها عصبانی می‌شوند یا خود را کنترل کرده، سکوت می‌کنند و می‌گذرند.
راستی این روزها اگر کسی به شما دشنام دهد، چه می‌کنید!؟

امام حسن (علیه‌السلام) آن روز که مرد شامی به او و پدرش دشنام داد، متوجه شد که او در این شهر غریبه است. به او فرمود: «اگر نیازمند خانه و منزل هستی به تو منزل دهیم، و اگر نیاز به مالی داری به تو بدهیم، و اگر نیاز دیگری داری، کمکت کنیم؟»***
از آن روز به بعد برای آن مرد شامی، امام حسن (علیه‌السلام) محبوب‌ترین انسان روی زمین می‌شود.

این روزها بعضی از آدم‌ها توانایی کمک کردن به دیگران از جهات مختلف را دارند ولی دریغ کرده یا به کمک و بخشش‌های اندک اکتفا می‌کنند.

این روزها بعضی از آدم‌ها از جهات مختلف به کمک دیگران نیاز دارند و البته امیدشان تنها به خداست و هرگز ناامید نمی‌شوند.

این روزها چه کسی حاضر است مثلاً یک دهم مالش را در راه خدا و با آرامش خیال ببخشد!؟
امام حسن (علیه‌السلام) آن روزها دو بار همه اموالش را و سه بار هم نصف اموالش را در راه خدا بخشید، چون یقین داشت با انفاق چیزی از مالش کم نمی‌شود.

این روزها هرگز نمی‌توانیم به این همه کرامت، حسن خلق، صبر، فروتنی، عبادت، کمال و جمالی که در نخستین مظهر و نشانه کوثر جمع شده، دست یابیم ولی حداقل برای شبیه شدن تلاش کنیم.


_________________________________________________________
پی‌نوشت‌ها:
* نحل/23
** بحارالانوار، ج 43، ص 352
*** ملحقات احقاق الحق، ج 11، صص 119- 117

منتشر شده در سبک زندگی اسلامی


نوشته شده در چهارشنبه 92/5/2ساعت 11:49 صبح توسط ریحانه همدانی(رها) نظرات ( ) |


Design By : Pichak